Chapter 1 - Pilot

”Linnea, gå upp nu”, nästan skrek Isabella åt mig och jag suckade. ”Men jag ligger så sköööönt”, mummlade jag tyst. ”Men vi börjar om en 30 minuter, vi har bråttom. Och allt du gör är att lata dig i denna jävla sängen, kom igen nu”, röt hon och jag reste försiktigt på mig samtidigt som jag gav henne en sur blick. ”Bitch”, sa jag surt och ställde mig upp. ”Sluta kalla mig det, omoget av dig, bara för att du är lite sur”, sa hon och jag skakade bara på huvudet samtidigt som jag lämnade rummet. Jag och Isabella bråkade ofta över onödiga saker, men vi är som syskon. Hon är min absolut bästa vän. Vi är väldigt lika, det är nog därför vi bråkar så ofta.

 

Isabella har fyllt femton, och jag fyller det om två månader. Den 3 september, alltså är vi båda födda 97. Men det tror ingen, folk brukar tro att jag är minst 18, och Isabella är runt  17. Ibland tar jag det som en komplimang, ibland inte. Beror på vilket humör jag är på. Jag gick in i badrummet och tog upp min tandborste för att borsta tänderna. Det var sommarlov just nu, som skulle spenderas i Göteborg. Vi bodde förvisso här, men stora delar skulle spenderas här. Om två veckor ska vi till Stockholm tillsammans, för att dagen efter ta flyget till London. Isabellas mamma bode där, och hon var där varje lov. Jag brukade följa med henne, så det var ingen stor grej. Jag spottade ut tandkrämen och satte tillbaka min tandborste som jag hade hos Isabella, den var alltid här. För jag var mer hos henne, än hos mig själv. Det var för att Isabella oftast sov hemma själv, för hennes pappa var alltid borta med jobbet.

 

Jag gick ut ur badrummet och in till Isabellas rum. Jag satte upp håret i en toffs och bytte sen om. ”Klar”, mummlade jag och kollade på Isabella som sminkade sig. ”Inte jag”, sa hon surt. ”Synd, varför väckte du mig då”, sa jag ireeterat och gick ut ur rummet och bort till hallen. Jag drog på mig mina converse och hjäspade. En sak jag gillade extra mycket med sommaren var att man inte behövde sminka sig så mycket. Man var ju så brun endå, och jag har ganska mörka ögonfransar. Så det gick ganska bra utan smink. I alla fall sådana dagar när man bara ska jobba. Isabella kom ut i hallen och drog på sig sina skor och solbrillor. Jag tog min plånbok, mobil och väska och vi lämnade sen lägenheten.

 

Isabella hade tjock och blondt hår som inte gick längre än till brösten. Det var alltid platt, och jag var riktigt avendsjuk över det. För medans mitt hår var långt och ganska mörkbrunt, men alltid lockigt. Jag plattade håret varje gång när jag badat eller dushat, jag hatade att ha lockigt hår. "Kan du hålla min dricka snabbt", sa Bella och gav mig sin dricka som vi tidigare köpt på starbucks. Hon satte upp sitt hår i en toffs och log samtidigt som hon tog tillbaka sin dricka. När vi kom fram till Subway vid domkyrkan där vi somarjobbade gick jag raka vägen in i köket, medans Isabella tog sin plats vid kassan. ”I tid idag ser jag”, sa Angelic, våran chef. Jag nickade med ett svagt leende. ”Vad bra, Isabella börjar med kassan, så kan du städa här inne, sen byter ni vid 12. Ni slutar vid 2 idag, låter det bra?”, jag nickade bara emot henne, fortfarande med ett svagt leende, hon besvarade mitt leende och lämnade sen köket. Jag hörde hur hon berättade samma sak för Bella. Jag hjäspade för kanske tionde gången idag, och drog sen fram sopkvasten.

 

Efter någon timma var jag klar i köket och jag ställde mig vid kassan för att hjälpa Bella. ”Har det gått bra?”, undrade jag och hon nickade. ”Själv?”, ja, men det är lika tråkigt som varje dag. Soppa golvet och sen hjälpa dig. Jag orkade inte klaga, så jag log bara. ”Jadå”, sa jag och hon besvarade mitt leende. ”Vad bra”, mummlade hon. Jag hörde hur Boyfriend av Justin Bieber började spelas och jag kollade snabbt bort emot min mobil som låg på bänken. Jag skyndade mig dit och tog upp den samtidigt som jag svarade med ett enkelt, ”Hallå”, ”Hej, det är Mamma. Vart ligger din tvätt?”, undrade hon och jag suckade. ”Jag tvättade igår kväll, men är på jobbet, kan inte prata. Puss hejdå”, sa jag och la på. ”Vem var det?”, undrade Bella när jag gick fram till henne. ”Mamma

 

 


Jätte tråkigt del, jag vet! Men det är bara för att ni ska förstå lite om tjejerna det handlar om osv. Hoppas ni gillar det, kram.

 

Trackback
RSS 2.0